fbpx
ZDRAVIE

AKO PREJSŤ MENOPAUZOU ČO NAJĽAHŠIE

ako-prejst-menopauzou-co-najlahsie

KLIMAKTÉRIUM JE ČASŤOU ŽIVOTA KAŽDEJ ŽENY. KÝM JEDNA NÍM PREJDE ĽAHKO, NA ĎALŠIE DOĽAHNÚ MNOHÉ, A NIE NAJPRÍJEMNEJŠIE ZMENY.  PRICHÁDZAJÚ PROBLÉMY SO SPÁNKOM, KOŽA I SLIZNICE SÚ SUCHŠIE, VIAC PADAJÚ VLASY A LÁMU SA NECHTY, REDNÚ KOSTI, TRÁPIA NÁVALY I PRIBERANIE NA HMOTNOSTI. JE TO OBDOBIE, KEDY DOCHÁDZA K HORMONÁLNYM ZMENÁM, VÝRAZNÉMU POKLESU ESTROGÉNU, KTORÝ MÁ ZÁSADNÝ VPLYV NA TIETO ZMENY.

Nie sú to len vonkajšie prejavy. V klimaktériu je žena viac precitlivená, úzkostlivá i nervóznejšia, stráca záujem o sex a k tomu sa pridružujú partnerské konflikty, choroby srdca, depresie. Dá sa s tým niečo robiť? Čo na ťažkosti spôsobené hormonálnymi zmenami zaberá.

Spite minimálne 7 hodín denne.

Ako sa naštartovať?

Ženy, ktoré boli po celý život štíhle, pritom na svojom jedálnom lístku nič nemenili, zrazu pozorujú, že sa im ukladá tuk na bruchu a bokoch a ochabuje svalstvo. Pomalší metabolizmus treba opäť naštartovať, to znamená zmeniť stravu, denne cvičiť a mať dostatok pohybu. Čas využívajme na plávanie, bicyklovanie, prechádzky i na náročnejšie túry. Po takejto únave si doprajte pokojný spánok, aspoň 7 hodín denne, čo zabezpečí zdravý rytmus, dobrý pocit a vitalitu počas nasledujúcich dní. Urobiť niečo pre svoje zdravie dnes a potom každý deň je najhodnotnejší vklad do ďalších rokov.  Dobrou voľbou sú aj vhodné prípravky postavené na báze bio prírodných ingrediencií, napríklad Klimakter tinktúra a špeciálna bylinná zmes z pupeňov rastlín, ktorá môže napomôcť tlmiť sprievodné príznaky, ako návaly horúčav, či riziko osteoporózy. Vyskúšať môžete aj Black Cohosh /ploštičník strapcovitý/, ktorý pomáha vyrovnať fluktuujúce hladiny hormónov a poskytuje úľavu od návalu horúčavy, nervového vypätia,  nočného potenia, depresívnych  nálad a sucha. Pomáha aj po stránke zníženého libida, predmenštruačných syndrómov alebo kvality spánku.

Prípravkami proti suchým očiam

Hormonálne zmeny v priebehu menopauzy spôsobujú, že slzné žľazy produkujú menej tekutiny. Zostávajúce množstvo tekutiny už nestačí vlhčiť oko dostatočne, čoho dôsledkom sú suché oči. Slzné žľazy v mladšom veku majú tú funkciu, že dodávajú očiam vlhkosť: produkujú slznú tekutinu, ktorá sa rozkladá ako film na rohovke. Slzný film zásobuje rohovku živinami a tiež obsahuje bunky imunitného systému, ktoré zneškodňujú potenciálne patogény. Slzná tekutina tiež vyplavuje z očí cudzie telesá.

Chráňte si oči slnečnými okuliarmi, zabezpečte si priestory, v ktorých bývate dostatočnou vlhkosťou, a ak pracujete s počítačom robte si častejšie prestávky. Ak nemáte možnosti, ako zaviesť tieto opatrania do života, riešením sú očné kvapky. Zaručujú veľmi efektívne a spoľahlivé zvlhčenie a rehydratáciu suchým a bolestivým očiam.

Ako posilniť telo

Klimaktérium, ktoré sa začína zvyčajne po 45. roku a môže trvať rôzne, niekedy i 10 rokov, je spojené aj so závažnejšími ťažkosťami. Poruchy metabolizmu tukov alebo kostí vedú  k osteoporóze, častým problémom s kĺbmi, šľachami i chrbticou. Spôsobené je to nedostatkom estrogénu, ktorý však môžeme sčasti nahradiť stravou, bohatou na fytoestrogény. Pomôcť si môžete aj výživovými doplnkami ako napríklad Femina Happy +45. Sú to prírodné kapsule, ktoré napomáhajú pri funkcii močového mechúra, kĺbov, vyrovnávajú hladinu hormónov a emócií.

Prijímajte v strave viac vápnika. Jeho hlavnými zdrojmi sú mliečne výrobky,  sardinky, losos, špenát, brokolica, kel, kapusta a všetka listová zelenina

Hormonálna liečba nemusí byť vždy vhodná. Fytoestrogény nájdeme najmä v sóji, slnečnici a ľanových semienkach. Na zamedzenie rednutia kostí prijímame v strave viac vápnika a jeho hlavnými zdrojmi sú mliečne výrobky,  sardinky, losos, špenát, brokolica, kel, kapusta a všetka listová zelenina.

Aspoň raz do týždňa konzumujme strukoviny (sóju, šošovicu, fazuľu). Nejde však len o príjem vápnika, ale aj iných látok, ako napríklad vitamínu D, ktorý podporuje metabolizmus kostí, horčíka, kolagénu (želatíny), vitamínu C. Nezabúdajme ani na bór, ktorý pozitívne ovplyvňuje hladinu estrogénu, čím zabraňuje úbytku vápnika a demineralizácii kostí. Bór obsahujú jablká, banány, grepy, brokolica, listová zelenina, sušené datle a slivky, hrozienka, med, mandle lieskovce, arašidy. Vitamíny (komplex B vitamínov, vitamín D, C a vápnik) je možné doplniť i formou tabletiek. Predávajú sa v lekárňach buď samostatne, alebo v kombinácii vápnik – horčík – zinok. O užívaní sa poraďte najskôr s lekárom.

Share